Kepentingan Kemahiran Untuk Graduan Masa Depan
PENGENALAN
Dalam persaingan dunia kerjaya yang
kian mencabar, ramai pihak beranggapan sudah cukup jika graduan hanya mempunyai
kelayakan akademik serta beberapa kemahiran tertentu.
Graduan yang telah menamatkan pengajian di
Institusi-institusi Pengajian Awam (IPTA) dan Swasta (IPTS), akan berdepan
dengan cabaran yang hebat dalam mencari pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan
serta kursus yang diambil semasa belajar. Bakal graduan yang bakal menamatkan
pengajian akan menghadapi kesukaran dalam mencari pekerjaan, seandainya mereka
kurang menguasai pelbagai kemahiran yang perlu ada dan perlu dikuasai oleh
bakal graduan ketika berada di universiti. Apatah lagi budaya persaingan dalam
konteks pekerjaan sama ada dalam bidang swasta atau kerajaan semakin tinggi dan
seringkali menjadi punca graduan menganggur. Menurut statistik yang direkodkan
oleh Kementerian Sumber Manusia pada tahun 2011, seramai 32,000 graduan gagal
mendapat pekerjaan selepas enam bulan menamatkan pengajian dari universiti-universiti
tempatan. Memiliki segulung ijazah sahaja tidak akan menjamin seseorang bakal
graduan itu untuk terus memiliki pekerjaan. Banyak perkara yang akan diambil
kira oleh majikan-majikan yang ingin menggaji mereka. Oleh itu, para bakal
graduan sebenarnya tidak mempunyai banyak pilihan, selain daripada
mempersiapkan diri mereka dengan pelbagai kemahiran, agar dapat berdepan dengan
cabaran dalam persaingan dalam mencari pekerjaan pada masa akan datang.
Dalam konteks kesukaran graduan
mencari pekerjaan ini, bukan kredibiliti bakal graduan itu sahaja dipersoalkan,
malah kredibiliti universiti-universiti yang melahirkan para graduan itu juga
turut sama menerima tempiasnya, terutama sekali dalam mempersiapkan mereka
mendepani cabaran dalam mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan ijazah yang
dimiliki. Secara umumnya, bakal graduan perlu menitik beratkan beberapa
kemahiran yang perlu dikuasai ketika berada di kampus, agar dapat berdepan
dengan cabaran dalam mencari pekerjaan, seterusnya mampu melahirkan modal insan
kepada negara. Bagaimanapun, menurut satu kajian yang dijalankan badan bukan
kerajaan di New York mendapati selain mempelbagaikan kemahiran diri, penting
graduan atau bakal graduan mempunyai lebih kemahiran lain. Terdapat
beberapa kemahiran yang akan dinilai oleh majikan-majikan yang ingin mengambil
para bakal graduan menjadi pekerja.
KEMAHIRAN YANG PERLU DIKUASAI OLEH GRADUAN
1)
Kemahiran
Berkomunikasi
Kemahiran
yang paling utama dan perlu dikuasai oleh bakal graduan ialah Kemahiran
Berkomunikasi. Kemahiran ini merupakan kemahiran paling asas yang perlu
diutamakan kerana majikan akan meneliti dan menguji graduan sama ada mereka mempunyai kemahiran berkomunikasi
ataupun tidak. Memandangkan pada masa ini Malaysia merupakan salah sebuah
negara yang pesat membangun, maka tidak hairanlah mengapa Malaysia pada masa
ini dibanjiri oleh pelabur-pelabur asing yang ingin menjalankan perniagaan yang
sesuai dengan iklim ekonomi negara. Secara tidak langsung, situasi ini akan
memerlukan tenaga kerja mahir yang pastinya boleh berkomunikasi dengan baik,
terutamanya dalam bahasa inggeris. Bukan sahaja hanya mampu bertutur dengan
fasih, tetapi juga menguasai secara lisan. Ini kerana, penguasaan terhadap
bahasa inggeris seperti berkomunikasi dengan baik, akan membolehkan bakal
graduan menghasilkan idea yang kritis dan kreatif untuk membantu menarik minat
pelabur agar mengikat perjanjian perniagaan.
Selain
itu, kehendak pelanggan dalam urusan perniagaan juga dapat difahami dengan
jelas dan baik. Apabila penguasaan kemahiran berkomunikasi ini dapat dikuasai,
maka keyakinan majikan terhadap bakal graduan akan menjadi lebih tinggi. Penguasaan
kemahiran berkomunikasi dengan baik, terutama sekali dalam bahasa inggeris juga
mampu membantu survival bakal graduan dalam cabaran pencarian kerjaya yang
bersesuaian dengan bidang dan kemahiran yang mereka ada. Terdapat kajian yang
mengatakan bahawa penguasaan dalam bahasa inggeris umpama penentu kepada
graduan agar lebih berkemampuan bersaing secara efektif dalam pasaran kerja.
2)
Kemahiran
Berpasukan
Kemahiran
kerja berpasukan adalah berbeza daripada kerja individu. Kerja berpasukan memerlukan
seseorang itu untuk bekerja dengan lebih ramai orang tetapi dalam satu kumpulan.
Ia memerlukan Komitmen yang sangat tinggi oleh para graduan. Sebagai contoh, seseorang itu perlu
menunjukkan dia adalah seorang pemain di dalam pasukan tersebut, selain mampu
dan berkeupayaan untuk menguruskan dan menjadi wakil dalam tanggungjawab yang
diberikan. Selain itu, bekerja di dalam satu pasukan juga menuntut agar seseorang
itu mampu membina hubungan yang positif dengan rakan sekerja yang lain,
sekaligus dapat membantu mencapai matlamat kerja dan objektif perniagaan yang
dijalankan, malah mampu meningkatkan kualiti kerja secara berpasukan.
Oleh
itu, penting kepada graduan agar dapat menguasai kemahiran bekerja secara
berpasukan agar mereka dapat menjalankan kerja sekiranya diminta menguruskan
sesuatu urusan secara berkumpulan. Pendedahan yang diberikan ketika menjalankan
sesi praktikal perlu dimanfaatkan sebaiknya oleh para bakal graduan, kerana
ketika sesi praktikal inilah mereka akan didedahkan dengan pengalaman kerja
secara berkumpulan serta membina hubungan dengan rakan sekerja kerana kerja
berpasukan bertindak sebagai nadi untuk keseluruhan pasukan untuk berkembang
dengan lebih cepat.
3)
Kemahiran
Penyelesaian Masalah
Kemahiran
ini adalah di antara kriteria yang paling penting dan utama kepada majikan
dalam mencari pekerja. Bakal graduan perlulah cuba untuk memajukan diri dengan
mempersiapkan diri mereka di dalam menguasai kemahiran ini. Dalam apa jua
bidang yang diceburi, semuanya tidak akan pernah terlepas daripada menyelesaikan
sesuatu masalah yang timbul di dalam kerja. Bakal graduan seharusnya lebih
bersedia dari pelbagai aspek seperti aspek mental kerana penyelesaian masalah
merupakan proses pemikiran yang melibatkan mental dalam mengatasi halangan
ketika melakukan sesuatu tugasan sewaktu bekerja. Walaupun boleh mendatangkan
cabaran, namun kejayaan dalam menyelesaikan masalah itu akan menimbulkan
keseronokan kepada bakal graduan. Malah, dari satu sudut pula, kemahiran
penyelesaian masalah ini perlu dikuasai kerana ini merupakan satu kelebihan
kerana dapat menyelesaikan sesuatu permasalahan dari pelbagai aspek yang datang.
Maka,
bakal graduan perlu mengambil peluang yang ada ketika menjalani praktikal untuk
terlibat dalam situasi yang memerlukan penyelesaian masalah dengan memberi
sumbangan idea yang bernas bagi menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul sewaktu bekerja. Kemahiran
ini juga adalah di antara kriteria penting yang perlu ada pada bakal graduan di
dalam proses mencari kerja kelak kerana kemahiran penyelesai masalah ini mendapat permintaan yang tinggi di pasaran
kerja dan mempunyai peluang yang besar untuk pergi lebih jauh dalam sesuatu
bidang pekerjaan.
.
4)
Kemahiran
Kepimpinan
Selain itu, Kemahiran Kepimpinan
juga perlu dikuasai oleh bakal graduan. Kepimpinan tidak semestinya mengenai individu yang berkuasa
mengarahkan orang lain. Sebaliknya, ianya adalah nilai-nilai yang penting
dalam memupuk kerjasama, berusaha ke arah matlamat yang sama, dan
bertindak sebagai pemimpin dalam apa-apa peranan yang ditanggung, tidak kira
sama ada ia memenuhi definisi klasik pemimpin.
Kejayaan sesebuah perniagaan atau jatuh bangunnya sesuatu
itu adalah berdasarkan kepada kemahiran kepimpinan oleh pemimpin itu sendiri.
Kriteria ini juga sangat penting untuk dikuasai oleh bakal graduan. Walaupun
bakal graduan tidak akan memegang jawatan tertinggi secara terus ketika
menceburkan diri di dalam bidang pekerjaan, namun mereka perlu menunjukkan
potensi sebagai seorang pemimpin, yang mampu menggalas tanggungjawab yang
diberikan, seterusnya melaksanakan tugas tersebut kerana ciri-ciri kepimpinan
juga akan dinilai oleh majikan. Mereka juga perlu mampu menunjukkan potensi
dalam memotivasikan serta memberi dorongan kepada rakan sekerja yang akan
bekerja bersama mereka kelak. Apa yang paling penting di dalam sikap kepimpinan
ini ialah, bakal graduan perlu tahu tentang tugasan yang diterima seterusnya
melaksanakan tugasan yang diberi dengan baik, menghantar tugasan tepat pada
waktunya serta menunjukkan kepimpinan dengan memberikan contoh yang baik kepada
rakan setugas yang lain. Kemahiran Kepimpinan sebenarnya telah dipupuk ketika
menuntut di universiti di kalangan para bakal graduan, samaada secara langsung
mahupun tidak langsung oleh para pensyarah.
5)
Kemahiran
Pengurusan
Seterusnya,
bakal graduan perlu memiliki Kemahiran Pengurusan. Melalui kemahiran ini,
majikan akan menilai kemampuan graduan menguruskan sesuatu yang akan
dipertanggungjawabkan kepadanya. Malah, majikan juga akan mempastikan juga sama
ada graduan itu mampu melakukan kerja secara efisien dan produktif ataupun
tidak bagi menjamin kualiti kerja yang baik serta pada tahap yang diingini.
Dalam kemahiran pengurusan ini, perkara yang sangat penting juga ialah
pengurusan masa. Kemampuan mengurus yang baik terutamanya di dalam memutuskan
untuk melakukan kerja yang perlu diberi keutamaan dan fokus serta perlu
diselesaikan mengikut masa juga akan diambil kira oleh majikan. Kemahiran
pengurusan yang baik adalah bonus buat sesuatu organisasi kerana bukan sahaja
mempunyai pekerja yang cekap dan efisien dalam melakukan tugasan yang diberi,
tetapi juga sebagai jaminan kepada penghasilan kerja yang berkualiti, malah
mampu memuaskan hati pelanggan.
CADANGAN KEPADA INSTITUSI PENDIDIKAN ATAU BADAN KERAJAAN BAGI
MEMASTIKAN BAKAL GRADUAN DILENGKAPI DENGAN KEMAHIRAN-KEMAHIRAN YANG
DISENARAIKAN
Berdasarkan
kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai oleh bakal graduan seperti yang
terdapat di atas, maka adalah perlu bagi para bakal graduan itu sendiri, dengan
inisiatif yang ada, agar dapat menambah kelengkapan di dalam memiliki
kemahiran-kemahiran tersebut. Selain itu, pihak-pihak yang bertanggungjawab
seperti badan-badan kerajaan dan institusi-institusi pendidikan rendah atau
tinggi perlu mengambil langkah yang produktif agar dapat mempersiapkan bakal
graduan dalam menghadapi cabaran dalam globalisasi pencarian kerjaya agar mampu
bersaing, malah setanding dengan tenaga-tenaga mahir yang terdapat di luar sana
serta di lahirkan oleh universiti-universiti lain. Secara amnya, bakal graduan
dan pihak-pihak yang bertanggungjawab itu perlu menitikberatkan penguasaan
Kemahiran Insaniah di kalangan bakal graduan, kerana kemahiran ini adalah
merupakan rangkuman kepada aspek kemahiran generik, iaitu aspek kemahiran yang
sangat diperlukan dalam dunia pekerjaan yang bersifat global. Maka wajiblah
bagi bakal graduan perlu menilai dan menepati kehendak pasaran kerja yang kian
mencabar. Apatah lagi dengan perubahan teknologi pada masa ini yang sangat
pantas.
CADANGAN KEPADA INSTITUSI-INSTITUSI PENDIDIKAN
Antara
cadangannya ialah, pendedahan awal dari aspek kerjaya kepada bakal graduan.
Institusi-institusi pendidikan perlu mengambil kesempatan, agar memberi
pendedahan kepada murid-murid sekolah khasnya tentang kerjaya yang ditawarkan
kelak dengan mengikuti pengajian yang ditawarkan di universiti-universiti
tempatan. Dengan adanya pendedahan ini kepada murid-murid sekolah, maka secara
tidak langsung akan dapat membantu mereka lebih bersedia dari awal mengenai
bidang yang ingin diceburi kelak ketika melanjutkan pelajaran di universiti.
Mereka akan dapat mengumpul seberapa banyak keperluan yang penting, seperti
kemahiran-kemahiran insaniah yang perlu dikuasai dan dimiliki sebelum
melangkahkan kaki ke gerbang kerjaya kelak.
Sebagai
contoh, ekspo kerjaya yang diadakan di sekolah-sekolah menengah adalah
bertujuan untuk memperkenalkan bidang kerjaya yang memerlukan tenaga mahir
kelak sekaligus memberi mereka persediaan agar dapat bersedia berdepan dengan
situasi sebenar alam kerjaya yang mencabar. Pihak institusi-institusi
pendidikan yang berkaitan juga perlu mengadakan program berkaitan dengan
keusahawanan, kerana melalui program ini bakal graduan akan dapat
mengaplikasikan kebolehan yang mereka ada untuk menghasilkan produk atau
menjual produk. Dengan adanya lebih banyak lagi program keusahawanan ini, lebih
banyak manfaat serta kemahiran insaniah yang dapat dipupuk serta dikuasai oleh
bakal graduan.
CADANGAN KEPADA BADAN KERAJAAN
Cadangan
kepada badan kerajaan pula ialah perlu wujud kerjasama antara badan kerajaan
yang berkaitan dengan institusi-institusi pendidikan tempatan. Badan kerajaan
yang berkenaan ialah Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran,
selain badan-badan kerajaan lain yang berkaitan dengan pelbagai bidang. Dengan
adanya kerjasama ini, maka akan lebih banyak lagi program dapat diadakan dalam
membantu bakal graduan meningkatkan lagi tahap kreativiti mereka, sekaligus
dapat mengetengahkan lagi bakat serta membantu mereka mempersiapkan diri
berdepan cabaran global pasaran kerja dan mengasah lagi kemahiran insaniah yang
perlu ada dalam diri untuk mencari pekerjaan kelak dengan berasaskan
program-program yang mampu merangsang kemahiran berfikir mereka.
Sebagai
contoh pada masa ini, pihak berkenaan menganjurkan Pertandingan Robotik, yang bertujuan
untuk mendidik bakal graduan dalam menghasilkan karya yang canggih untuk
manfaat generasi akan datang. Pihak-pihak berkenaan juga perlu memperbanyakkan
lagi program-program seperti rekacipta dan program-program yang dapat membantu
meningkatkan lagi kemahiran berkomunikasi bakal graduan ini terutamanya dalam
bahasa inggeris, program-program yang mengutamakan kepimpinan dikalangan
bakal-bakal graduan serta program-program yang memerlukan bakal graduan
berhadapan dengan orang ramai bagi meningkatkan tahap keyakinan diri mereka.
Comments
Post a Comment